Odchudzanie i walka o poprawę stanu zdrowia to ogromne wyzwanie i nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. Zdecydowana większość diet wymaga rezygnacji z produktów i posiłków zawierających dużą ilość tłuszczu, a także z napojów alkoholowych. Dla wielu osób stanowi to trudności nie do pokonania – prędzej czy później sięgają po alkohol czy tłuste potrawy. Istnieje jednak dieta, która nie zakazuje spożywania tłuszczu – wręcz przeciwnie. Dieta ketogeniczna opiera się na dużych ilościach dobrej jakości tłuszczu, a od czasu do czasu pozwala również na spożywanie niektórych ilości alkoholu. Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dieta ketogeniczna – jedz tłuszcz, by osiągnąć stan ketozy

Ketoza to stan, w którym nasz organizm pobiera energię z ketonów, które są wytwarzane w organizmie podczas stosowania diety ketogenicznej. Gdy znacząco ograniczamy spożywanie węglowodanów (a właśnie to zakłada dieta keto) – po okresie keto adaptacji, organizm w pełni przestawia się na pobieranie energii z tłuszczu własnego i dostarczanego w pokarmach i ciał ketonowych. Gdy wejdziemy w ketozę – zauważymy szereg korzyści dla organizmu, m.in. brak uczucia głodu, dużo większy poziom energii, obniżony poziom cukru we krwi, niższe ciśnienie krwi, a dodatkowym efektem będzie dość szybka utrata tkanki tłuszczowej.

Ogłoszenia
Wawrzyniak reklama

Aby sprawdzić czy osiągnęliśmy stan ketozy – warto skorzystać z keto kalkulatora GKI, który pomoże określić stopień zaawansowania na podstawie pomiarów poziomu cukru i ketonów we krwi.

Jak wspomnieliśmy, podczas stosowania diety ketogenicznej należy zrezygnować ze spożywania węglowodanów, ponieważ nie są one nam potrzebne w takich ilościach, jakich dostarczamy w codziennej diecie. To właśnie węglowodany powodują takie problemy zdrowotne jak nadwaga i otyłość, podwyższone ciśnienie krwi, cukrzyca typu 2 czy niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Węglowodany są obecne praktycznie wszędzie, nawet w produktach typu light czy reklamowanych jako przyjazne naszemu zdrowiu. Co więcej – spożywamy ogromne ilości żywności wysokoprzetworznej, a to jeszcze bardziej przyczynia się do powstawania otyłości i innych problemów.

Zastąpienie węglowodanów dobrej jakości tłuszczami to skuteczna droga do poprawy stanu zdrowia i skutecznego odchudzania. Tłuszcze są bardzo dobrym paliwem dla organizmu. Posiłki bogate w tłuszcz pozwalają na dłużej uzyskać sytość, a do tego są naprawdę smaczne.

Piramida żywieniowa w diecie ketogenicznej to 70% tłuszczu, 20-25% białka i 5-10% węglowodanów. Te ostatnie powinny pochodzić z warzyw, orzechów ketoprzyjaznych i owoców o niskiej zawartości cukru.

Co z tym boczkiem i alkoholem na diecie ketogenicznej?

Zacznijmy od boczku. Kto nie lubi jajecznicy na boczku na śniadanie? Na innych dietach trzeba o tym zapomnieć. W przypadku diety keto –  boczek można jeść wręcz codziennie. W postaci dodatku do jajecznicy, jako babeczki jajeczno-bekonowe, w sałatkach, jako owijka do szparagów czy ogórka kiszonego, a nawet w sosie śmietanowo-bekonowym do keto makaronu – dobrej jakości boczek jest mile widziany.

Tłuste pokarmy, oczywiście zawierające wysokiej jakości gatunki tłuszczu, są zdrowe, smaczne i wspierają proces chudnięcia. Poza boczkiem można sięgać po tłustą wieprzowinę, tłusty drób ze skórką, wołowinę, tłuste ryby, a nawet smalec czy masło. Warto kupować produkty mięsne i tłuszczowe w sprawdzonych sklepach czy bezpośrednio od gospodarza. Inne źródła tłuszczu to chociażby żółte sery i sery pleśniowe, mozzarella, jajka, oliwa z oliwek, olej z awokado, olej z orzechów makadamia.

A co z alkoholem? Dieta ketogeniczna wyklucza produkty zawierające węglowodany, a wśród alkoholi można znaleźć takie, które ich nie zawierają. Mowa chociażby o czystej wódce, whisky, tequili, winie wytrawnym czy szampanie. Alkohole niedozwolone to wódki smakowe, coolery, słodkie wino, likiery, piwo, drinki z sokami owocowymi.

Więcej na temat alkoholu na diecie ketogenicznej można przeczytać m.in. na stronie KetoDietetyk.pl

Spożywanie alkoholu na diecie ketogenicznej jest dozwolone, ale należy pamiętać o umiarze i sięganiu po napoje alkoholowe od czasu do czasu. Co więcej, alkohol nie jest wskazany w okresie keto adaptacji. Najlepiej zrezygnować z alkoholu przez pierwsze 3 miesiące stosowania keto diety, by uzyskać jak najlepsze jej efekty.

Ogłoszenia
J3M