Wystarczył jeden solidny atak zimy w pierwszych tygodniach bieżącego roku, aby jego skutki odczuwalne były przez wiele kolejnych miesięcy. Koszty utrzymywania przejezdności na drogach zarządzanych przez powiat ostrzeszowski mogą być nawet kilkakrotnie większe niż w poprzednich latach.

Ogłoszenia

Od 1 stycznia na odśnieżania i posypywanie wydano już 350 tysięcy złotych. Dla porównania, w roku 2019 nakłady na te same zadania wyniosły 200 tysięcy złotych, a w 2020 – 100 tysięcy złotych. A trzeba zaznaczyć, że na te kwoty składają się wydatki ponoszone na przestrzeni całego roku, w praktyce na jego początku i na końcu. Do wspomnianych wyżej 350 tysięcy złotych trzeba będzie zatem doliczyć środki, które zostaną wydane w listopadzie i grudniu. Na domiar złego, meteorolodzy przewidują powrót mrozu i śniegu jeszcze w marcu. Nie ulega zatem wątpliwości, że tegoroczna zima będzie dla powiatowego budżetu znacznie większym obciążeniem niż w ostatnich latach. Około 60 tysięcy złotych kosztowała tylko mieszanka soli z piaskiem, która użyteczność zależna jest zresztą w dużej mierze od nasilenia niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.

Mieszanki, generalnie rzecz biorąc, działają do minus 10 stopni – wyjaśnia kierownik Wydziału Zarządzania Drogami Powiatowymi Wiesław Dombek. – Jeżeli temperatura jest niższa, mieszanka wiele nie pomaga.

Tym, na co w głównej mierze uwagę zwracają kierowcy, jest oczywiście czas reakcji drogowców. W styczniu w mediach społecznościowych zaroiło się od krytycznych uwag pod adresem tych ostatnich oraz zdjęć mających dowodzić, że nie stanęli na wysokości zadania. Doszło nawet do tego, że 27 stycznia starosta Lech Janicki wydał oświadczenie, w którym poinformował o wyciągnięciu konsekwencji dyscyplinarnych wobec jednego z pracowników Wydziału Zarządzania Drogami Powiatowymi. Powodem miało być niedopełnienie obowiązków związanych z utrzymaniem przejezdności na drodze Ostrzeszów – Mikstat.

Dyżurny z pewnością wykazał swoje zaangażowanie, nawet kontrolował drogi wieczorem i ma to wpisane w księdze objazdów – przekonuje W. Dombek. Natomiast nie zdążył skontrolować całego terenu.

W związku z tym, trwają obecnie prace nad udoskonaleniem systemu ostrzegania meteorologicznego. Rozpoczęto od czegoś, co w dzisiejszych czasach wydaje się oczywistością, a mianowicie wyposażeniu w internet siedziby obwodu drogowego w Grabowie Wójtostwie. Właśnie tam mieści się bowiem centrum kierowania „akcją zima”. Dzięki temu dyżurny będzie miał szeroki dostęp do informacji związanych z aktualną sytuacją na drogach krajowych czy wojewódzkich.

Plan jest taki, aby instalować systemy czujników czy kamer na urzędach gmin na naszym – zapowiada kierownik Wydziału. Jeżeli będzie się miało dostęp do internetu i kamer pokazujących jaka jest sytuacja meteorologiczna w danej miejscowości, na pewno usprawni to działania naszego dyżurnego.

Nieocenione jest też wsparcie ze strony sołtysów, którzy są najbliżej miejsc podjęcia działań bywa najbardziej potrzebne. Często wystarczy jeden telefon, by przyspieszyć reakcję służb. Tak przynajmniej deklaruje W. Dombek. Pytanie tylko, czy siły i środki są wystarczające, by adekwatnie zareagować na utrudnienia występujące w tym samym czasie na obszarze całego powiatu.

Można powiedzieć, że są wystarczające – uważa nasz rozmówca. – 22 pługi i 7 piaskarek w zupełności wystarczy. Musimy tylko pamiętać, że jest kolejność odśnieżania. Najwyższym standardem jest utrzymanie naszych ulic w Ostrzeszowie. Dopiero w następnym standardzie są pozostałe nasze drogi główne, na przykład z Pustkowia do Doruchowa, z Ostrzeszowa poprzez Siedlików do Mikstatu i z Mikstatu w kierunku Parczewa. Nasza granica jest w Strzyżewie. Jest jeszcze droga z Palat w kierunku Klonowej. To nasza najdłuższa droga, mająca praktycznie 18 kilometrów, przenosząca ciężar ruchu tonażowego. Te drogi utrzymywane są w pierwszej kolejności. Jak te są zrobione, możemy dopiero jechać na pozostałe drogi.

W. Dombek przypomina, że posypywane są jedynie miejsca niebezpieczne, co nie obejmuje odcinków prostych, za wyjątkiem tych na wzniesieniach. Na samym końcu w tej hierarchii są drogi gruntowe, których powiat ma jeszcze około 20 kilometrów. ŁŚ

fot. sxc.hu

Ogłoszenia
Compre