Połącz się z nami
top

Aktualności

Pacjencie, sprawdzaj swoje IKP

Opublikowano

w dniu

Internetowe Konto Pacjenta porządkuje rozproszone informacje medyczne o stanie naszego zdrowia. Pozwala m. in. na wgląd w dane o historii leczenia, skierowaniach do specjalisty oraz e-receptach. Warto jednak pamiętać, że IKP tak jak każdy inny system, może czasem zawierać błędy – jak w takiej sytuacji możemy zgłosić nieprawidłowości?

Użytkownicy Internetowego Konta Pacjenta mogą przeanalizować historię swojego leczenia i wizyty lekarskie. System umożliwia sprawdzenie e-recept i e-skierowań, co pozwala na szybki podgląd przepisanych leków oraz skierowań do specjalistów czy na badania.

Dostęp do IKP

Internetowe Konto Pacjenta ma każdy, kto ma PESEL, w tym także dzieci. Jednak z IKP w pełni mogą korzystać wyłącznie osoby pełnoletnie, które są w stanie potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Osoby, które skończyły 16. rok życia mogą co prawda logować się na swoje IKP i czytać swoje dane, ale nie mają pełnych uprawnień – nie mogą np. wyrażać zgody na operacje i zabiegi. To nadal może robić tylko rodzic. Kiedy nastolatek kończy 18 lat, automatycznie jego IKP staje się kontem osoby dorosłej, a rodzic traci uprawnienia.

Reklama
J3M

Dostęp do konta dziecka ma rodzic, który zgłosił je do ubezpieczenia w ZUS. Rodzic ten może jednak upoważnić drugiego rodzica do wglądu do IKP dziecka. Natomiast osoby starsze, które nie korzystają z internetu mogą upoważnić kogoś bliskiego do obsługi ich konta.

Jak się zalogować?

Nie musimy rejestrować swojego IKP. Wystarczy zalogować się na stronie pacjent.gov.pl poprzez: profil zaufany, konto bankowe, aplikację mObywatel lub e-dowód (dowód osobisty z warstwą elektroniczną).

Możliwe nieprawidłowości

Reklama
J3M

W 2023 r. zgłoszono 789 nieprawidłowości, natomiast w 2024 r. między 1 stycznia a 5 grudnia liczba ta wynosi 1378. Pacjenci zgłaszali głównie nieprawidłowe informacje o świadczeniach, które ich zdaniem nie miały miejsca lub odbyły się w innym terminie. Dotyczyły one zarówno świadczeń w ramach POZ, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, a także leczenia szpitalnego.

Jak zgłosić nieprawidłowość

Każdy pacjent, który zauważy w historii leczenia na swoim IKP świadczenie, które np. nie zostało mu udzielone – może zgłosić je jako nieprawidłowość. W tym celu należy:

  1. Zalogować się na swoje konto i wejść w „Historię leczenia” (wybieramy odpowiednią zakładkę w menu głównym).
  2. Następnie przeglądamy „Historię wizyt”, w której możemy zobaczyć szczegóły wizyt zrealizowanych na NFZ.
  3. Jeśli zauważymy, że dana wizyta nie miała miejsca, należy kliknąć w „Zgłoś nieprawidłowość”. Wówczas system poprosi o wypełnienie krótkiego formularza. Większość danych pacjenta wypełni się automatycznie. Wystarczy wybrać rodzaj błędu i kliknąć „Wyślij”.

Co dzieje się po zgłoszeniu?

Zgłoszenia nieprawidłowości w systemie od Klientów trafiają do odpowiedniego oddziału wojewódzkiego NFZ (bezpośrednio lub poprzez administratora systemu, czyli do Centrum e-Zdrowia). Oddział szczegółowo je analizuje i kontaktuje się z placówką medyczną.

Reklama
J3M

Następnie świadczeniodawca zobowiązany jest wyjaśnić daną sytuację, ew. dostarczyć pełną dokumentację, która dotyczy zgłoszonego świadczenia. W przypadku potwierdzenia błędu – świadczeniodawca dokonuje korekty zapisu przy udziale NFZ (np. z powodu nieprawidłowego zakwalifikowania danego świadczenia). Mogą zdarzyć się sytuacje, w których świadczeniodawca będzie zobowiązany do zwrotu kwoty błędnie zrefundowanego świadczenia oraz usunięcia nieprawidłowej pozycji z konta pacjenta.

Pacjent zawsze otrzymuje informację o przyjęciu zgłoszenia i podjętych działaniach. Proces ten gwarantuje, że wszystkie nieprawidłowości są rozpatrywane.

Recepty

Zgłoszone mogą być również zastrzeżenia co do recept. Gdy Pacjent zobaczy w IKP receptę wystawioną na jego dane osobowe na leki, których nie przepisał mu lekarz – w pierwszej kolejności powinien wejść w jej szczegóły i sprawdzić czy jest refundowana, czy płatna w 100%.

Reklama
J3M

W przypadku recepty refundowanej, przy „odpłatności” widnieje znak refundacji oznaczony literą ”R”. Nieprawidłowość takiej recepty należy zgłosić do oddziału wojewódzkiego NFZ właściwego z miejscem realizacji recepty refundowanej. Fundusz po otrzymaniu zgłoszenia rozpocznie postępowanie wyjaśniające.

W przypadku recepty nierefundowanej, w szczegółach recepty w „odpłatności” widnieje znak „100%”. Oznacza to, że dana recepta nie jest refundowana przez NFZ. Jeżeli chcemy zgłosić nieprawidłowość recepty z odpłatnością 100% powinniśmy przesłać zgłoszenie do Centrum e-Zdrowia. Fundusz nie może rozpocząć postępowania wyjaśniającego w przypadku, gdy recepta jest pełnopłatna.

Dlaczego warto zgłaszać błędy? 

Błędne zapisy w IKP wynikają najczęściej z pomyłek, choć w pewnych przypadkach mogą wskazywać na nadużycia. Dlatego zgłaszanie nieprawidłowości to sposób na zapobieganie nieuczciwym praktykom kosztem publicznych środków finansowanych. Każda korekta wpływa na przejrzystość w rozliczeniach między placówkami medycznymi i NFZ. Dzięki takiej „kontroli społecznej” monitoring świadczeń rozliczanych z NFZ jest jeszcze bardziej skuteczny. Informacja prasowa

Reklama
J3M

fot. sxc.hu

Reklama
J3M
Kliknij żeby komentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

trzynaście − trzy =

Popularne tematy